과목소개


번호이수구분학수코드과목명학점수강대상수업유형개설학기메타버스 영역
석사박사이론실습실기설계짝수년홀수년
1학기2학기1학기2학기
1전선신규메타버스 총론3OO3   O O 펀더멘털
2전선신규메타버스 기획3OO3    O O펀더멘털
3전선신규메타버스산업응용3OO3    O O펀더멘털
4전선CSE7503기계학습특론3OO3   O O 연결기술
5전선CSE7511IoT특론3OO3   O O 연결기술
6전선CSE8502패턴인식3OO3    O O연결기술
7전선CSE7517시계열데이터분석3OO3   O O 연결기술
8전선CSE7302HCI특론3OO3    O O핵심기술
9전선CSE7303컴퓨터비전특론3OO3   O O 핵심기술
10전선CSE8301컴퓨터그래픽스특론3OO3    O O핵심기술
11전선CSE7518가상 및 증강현실특론3OO3    O O핵심기술
12전선CSE7519계산이미징3OO3   O O 핵심기술
13전선CSE7520지능미디어특론3OO3    O O핵심기술
14전선SWCON게임과 컴퓨터 그래픽스 기초3OO3   O O 핵심기술
15전선SWCON게임과 컴퓨터 그래픽스 심화3OO3    O O핵심기술
16전선SWCON7011지능형 로보틱스3OO3   O O 연결기술
17전선SWCON7015게임 분석 세미나3OO3   O O 응용확산
18전선SWCON7016게임 산업 세미나3OO3   O O 응용확산
19전선SWCON확장 현실 기술 기초3OO3       핵심기술
20전선SWCON확장 현실 기술 심화3OO3   O O 연결기술
21전선SWCON고급 신호 처리 응용3OO3    O O핵심기술
22전선신규메타버스 교육 콘텐츠 설계3OO3   O O 응용확산
23전선신규디지털 학습 관리 시스템 설계3OO3   O O 응용확산
24전선신규메타버스 기술 세미나3OO3    O O핵심기술
25전선CSE7101확률 및 통계론3OO3   O O 연결기술
26전선CSE8003연구윤리 및 논문작성3 O3    O O연결기술
27전선CSE7514인지심리학3OO3   O O 연결기술
28전선2024년 신규게이미피케이션기획3OO3   O O 응용확산
29전선2024년 신규디지털미디어연구3OO3    O O문화이론
30전선2024년 신규메타버스윤리학3OO3   O O 문화이론
31전선2024년 신규메타버스리터러시3OO3    O O문화이론
32전선2024년 신규아바타행동심리3OO3   O O 문화이론
33전선2024년 신규메타버스창의연구프로젝트3OO3   OOOO프로젝트
34전선2024년 신규메타버스심화연구프로젝트3OO3   OOOO프로젝트
35전선CSE7202운영체제 특론3OO3    O O연결기술
36전선CSE7204클라우드 컴퓨팅3OO3    O O연결기술
37전선CSE7402컴퓨터네트워킹 특론3OO3    O O연결기술
38전선2024년 신규메타버스연구방법론3OO3    O O응용확산
39전선2024년 신규메타버스 교수학습 원리3OO3    O O응용확산

메타버스 총론
메타버스의 정의와 역사를 통해 메타버스가 발전해온 방향과 앞으로 나아가야 할 방향에 대해 모색하고, 메타버스의 근간이 되는 게임의 역사를 통해, 메타버스와의 유사점과 차이점 그리고 메타버스의 발전 방향에 대해 모색.초실감 메타버스의 핵심인 즉각적인 몰입, 지속적인 몰입과 원격 현존감등의 기본적인 이론에 대해 학습함
Learn about the definition and history of metaverses, exploring where they’ve come from and where they’re headed, and the history of the games that underpin them, exploring their similarities and differences, and where they’re headed.Learn about the fundamental theories of immediate immersion, sustained immersion, and remote presence that are at the core of hyperrealistic metaverses.
메타버스 기획
메타버스 및 가상융합세계 콘텐츠/서비스를 기획 방법론에 대해 학습하고, 메타버스 서비스/콘텐츠 기획 방법론에 따라 단계별로 실제 메타버스나 가상융합세계 콘텐츠 기획을 실습함
Learn about metaverse and virtual convergence world content/service planning methodologies, and practice planning actual metaverse or virtual convergence world content step by step according to the metaverse service/content planning methodology.
기계학습특론(Machine Learning)
기계학습은 경험을 통한 퍼포먼스의 자동적인 개선을 하는 컴퓨터 프로그램과 연관되어있다. 이 과정은 다양한 관점에서 기계학습의 이론과 실제 알고리즘을 다룬다. 이 강의는 베이즈 네트워크, 의사 결정 트리 학습, 서포트 벡터 머신, 통계적 학습 방법 등에 대해 다룬다.
Machine Learning is concerned with computer programs that automatically improve their performance through experience. This course covers the theory and practical algorithms for machine learning from a variety of perspectives. We cover topics such as Bayesian networks, decision tree learning, Support Vector Machines, statistical learning methods, unsupervised learning and reinforcement learning. The course covers theoretical concepts such as inductive bias, the PAC learning framework, Bayesian learning methods, margin-based learning, and Occam’s Razor.
IoT특론(Advanced IoT)
IoT의 기반이 되는 센서 네트워크 프로토콜에 대하여 학습하고, 특히 에너지 절감 라우팅, 보안 기술, Sink 이동성 기술 등에 대하여 학습한다.
This course introduces sensor network protocols that are the basis of IoT, especially energy-saving routing, security technology, and sink mobility technology.
패턴인식(Pattern Recognition)
통계적(Statistical), 구문론적(Syntactical), 구조적(Structural), 신경망을 이용한 패턴인식에 관한 기본 개념을 소개하고 이들을 영상인식 에 적용하는 사례를 공부한다.
This course introduces the basic concepts, theories, and algorithms for pattern recognition and machine learning. These are used in computer vision, image processing, speech recognition, data mining, statistics, and bioinformatics. Topics include: Bayesian decision theory, parametric and non-parametric learning, clustering, component analysis, support vector machines, and boosting.
시계열데이터분석(Time Series Data Analysis)
시간에 따른 의미가 부여된 시계열데이터의 특성을 파악하고 시계열데이터 분석에 뛰어난 RNN을 중심으로 LSTM, GRU 등을 학습한다.
This course introduce the characteristics of time series data and learns LSTM, GRU, etc. based on RNN, which is excellent in analyzing time series data.
HCI특론(Advanced HCI)
HCI 특론 수업은 먼저 인간중심 Interactive Digital System 디자인의 기본 원칙에 대한 리뷰를 수행한다. 이 리뷰에서는 HCI 의 3가지 원칙 – Usability, Usefulness, Affectability – 에 대한 고찰과 사용자, 기술, 과업분석 방법을 알아보고 이를 디자인 하는 방법에 대해 배 운다. 후반부에는 HCI 의 중요한 branch 중의 하나인 가상현실과 햅틱스 기술에 대해 좀 더 알아본다.
The advanced topics in HCI class first reviews the principles of human-centered design of an interactive digital system. It includes the three core principles-usability, usefulness, and affection-as well as the techniques for analyzing user, task, and technology. Then, the class moves to advanced topics of haptics and virtual reality. This covers computer, machine, and human haptics as well as input and output devices in VR.
컴퓨터비전특론(Advanced Computer Vision)
전처리, 에지검출, 영역분할, 특징검출, 물체인식을 포함하는 컴퓨터 비전의 기본이론을 강의하고 산업 부품 검사, 의료영상 분석, 이동 물체 검출 및 추적, 내용기반 영상 검색, 얼굴 및 표정 인식과 같은 응용사례들을 소개한다.
This course lectures computer vision including pre-process, edge detection, partition, feature detection, object recognition. And it introduces application examples such as industrial parts inspection, medical image analysis, content-based image retrieval, recognition faces and facial expressions.
컴퓨터그래픽스특론(Advanced Computer Graphics)
컴퓨터 그래픽 생성 및 가시화를 위한 3D 모델링, 2D 및 3D 변환, shading에 대한 이론과 최신 연구 동향을 소개하고, OpenGL을 이 용한 실질적인 3D 모델링 및 시뮬레이션 시스템 구현을 위한 실습 기회를 제공한다.
This course introduces 3D modeling for visualizing, generating of computer graphic and conversing of 2D and 3D, theory about shading and the latest study trend. And this lectures provide the chance to make the 3D modeling in practice and simulation system using OpenGL.
가상 및 증강현실특론(Advanced VR/AR)
최신 가상현실/증강현실 디스플레이 기술 및 상호작용 기술에 대해 심도있는 분석과 새로운 아이디어 도출 방법을 학습한다.
This course learn a way to make a new idea and deep-analysis about latest display technology and interaction technology in virtual reality/ augmented reality domain.
계산이미징(Computational imaging)
다시점 영상, 깊이센서, Coded센서 및 Volumetric 카메라 등, SW 기반 3차원 데이터의 획득/처리를 통한 3D 이미징 관련 최신기술을 습득한다.
This course acquire the latest technology related to 3D imaging through acquisition/processing of SW-based three-dimensional data, such as point image, depth sensor, coded sensor and volumetric camera.
지능미디어특론(Advanced Intelligent Media)
인공지능 기술과 디지털미디어 기술을 융합한 지능미디어 신호처리의 기본이론 및 다양한 응용사례, 그리고 관련 국제표준을 학습한다. 이 과목은 기본적인 머신러닝 지식을 확보한 학생들을 대상으로 한다.
This course introduce basic concept and theory for intelligent media signal processing, which combines artificial intelligence technology and digital media technology. It also covers the application use cases and related standards of intelligent media processing. The prerequisite for this course is machine learning basics.
게임과 컴퓨터 그래픽스 기초 (Game & Computer Graphics Basics)
본 과목에서는 게임에서 쓰이는 컴퓨터 그래픽스와 관련된 이론들을 공부한다 대표적인 기술로는 절차적 지형 생성, 절차적 텍스쳐 생성 물리 시뮬레이션 캐릭터 애니메이션 실시간 빛 연산 딥러닝 기반 데이터 생성 등이 있다 본 과목은 기초적인 이론들에 초점을 맞춘다
In this course, we learn about the theories related to computer graphics used in games. Representative technologies include procedural terrain generation, procedural texture generation, physics simulation, character animation, real-time light calculation, and deep learning-based data generation. This course focuses on basic theories.
게임과 컴퓨터 그래픽스 심화 (Game & Computer Graphics Advance)
본 과목에서는 게임에서 쓰이는 컴퓨터 그래픽스와 관련된 이론들을 공부한다 대표적인 기술로는 절차적 지형 생성, 절차적 텍스쳐 생성 물리 시뮬레이션 캐릭터 애니메이션 실시간 빛 연산 딥러닝 기반 데이터 생성 등이 있다 본 과목은 심화 이론들에 초점을 맞춘다
In this course, we learn about the theories related to computer graphics used in games. Representative technologies include procedural terrain generation, procedural texture generation, physics simulation, character animation, real-time light calculation, and deep learning-based data generation. This course focuses on advanced theories.
지능형 로보틱스 (Intelligent Robotics)
로봇의 프로그램 된 행동을 지능이라고 말할 수 있다고 할 때, 이 수업은 로봇의 과학과 설계에 대하여 소개한다 학생들은 실체적 세계에서 사용되는 원칙과 알고리즘에 대하여 공부할 것이다. 이 수업에서는 행동기반의 체화된 인공지능 운동학과, 역운동학 기하학적 추론 운동 계획 지도제작과 매니퓰레이션 생물학적 영감을 얻은 로봇 생체모방로봇 분산로봇 등에 대해서 다룰 예정이다
This course introduces the science and design of robots whose programmed behavior may be described as intelligent. We will explore principles and algorithms for computation in physical world. Topics covered include behavior-based embodied artificial intelligence, kinematics and inverse kinematics, geometric reasoning, motion planning, mapping and manipulation, biologically inspired and biomimetic robotics, distributed robotics and intelligence.
게임 분석 세미나 (Seminar on Game Analysis)
첫 상업게임이 탄생한 1970년대의 초창기 비디오 게임부터 지금까지 주요 게임들이 어떻게 변화해왔는지 그 역사를 다룬다. 여가 이외의 목적을 가지는 게임의 발전에 대하여도 알아본다. 2010년 이후의 게임은 어떤 종류로 나뉠 수 있는지 살펴보고, . 앞으로 게임이 우리 생활에 어떤 역할을 하게 될지 토론한다.
We will deal with the history of major games from 1970’s, when the first commercially available video game was introduced. We will learn how games with purposes other than entertainment have advanced. We will categorize games after 2010 and discuss what roles will games play in modern society.
게임 산업 세미나 (Seminar on Game Industry)
게임 산업의 과거와 현재, 그리고 앞으로 게임 산업이 나아갈 방향과 해결해야 하는 부분들에 대하여 토론한다. 게임 산업에 종사하고 있는 연사를 초청하여 강연을 듣고 의견을 나눈다
We will deal with past and present of game industry. We will discuss its facing problems and propose direction of the game industry. People working in game industry will be invited to give talks and discuss the relevant issues.
확장 현실 기술 기초 (Technology for Extended Reality, Basics)
본 과목에서는 확장 현실 기술의 트렌드와 관련 이론들을 공부한다. 대표적인 기술로는 리다이렉티드 워킹 공간 인식 가상 현실에서의 사용자 인식 등이 있다. 본 과목은 기초적인 이론들에 초점을 맞춘다
In this course, we learn the trend technologies and related theories regarding extended reality. Representative technologies include redirected walking, environment recognition, human perception in the virtual reality. This course focuses on basic theories.
확장 현실 기술 심화 (Technology for Extended Reality, Advanced)
본 과목에서는 확장 현실 기술의 트렌드와 관련 이론들을 공부한다. 대표적인 기술로는 리다이렉티드 워킹 공간 인식 가상 현실에서의 사용자 인식 등이 있다 본 과목은 심화 이론들에 초점을 맞춘다
In this course, we learn the trend technologies and related theories regarding extended reality. Representative technologies include redirected walking, environment recognition, human perception in the virtual reality. This course focuses on basic advanced theories
고급 신호 처리 응용 (Advanced Applications of Signal Processing)
음성 신호를 비롯한 1 2 차원 신호의 처리 및 분석 기법과 차원 영상의 특성 및 영상 신호의 처리 및 분석 기법에 대해 소개한다. 시간 공간 및 주파수 특성을 활용하는 다양한 필터 합성 및 인식 기법을 이해하여 자율주행자동차 및 지능형 로봇 등의 다양한 응용 시스템에서 활용될 수 있는 방법을 익힌다.
This course introduces characteristic, processing, and analysis methods for both one-dimensional and two-dimensional signals such as audio, active sensor data, image, and so forth. By understanding various filters, synthesis, and recognition methods that utilize temporal, spatial, and frequency data, students learn how to use them in various application systems such as autonomous vehicles and intelligent robots.
메타버스 교육 콘텐츠 설계
다양한 교육 분야에서 메타버스 상에 교육 콘텐츠를 설계하는 방법과 개발에 관해 배우며, 학습요소 도출, 교과목 교육 콘텐츠 제작, 메타버스 공간구성 및 콘텐츠 탑재까지 전체를 완성하는 프로젝트 기반 과정임
Learn how to design and develop educational content on a metaverse in various educational fields, and complete a project-based course that includes identifying learning elements, creating subject educational content, organizing the metaverse space, and mounting the content.
디지털 학습 관리 시스템 설계
효과적인 메타버스 기반 교육을 위한 이론과 실제를 배우는 과목으로서, 기본적인 교육이론과 교육에 활용되고 있는 메타버스 기술, 적용 사례에 대해 고찰하고 연구함
This course is a study of the theory and practice of effective metaverse-based education, and examines and studies basic educational theories, metaverse technologies utilized in education, and application cases.
메타버스 산업 응용
메타버스 서비스/콘텐츠가 활용되고 있는 다양한 신산업 분야와 사례에 대해 학습하고, 새롭게 적용 가능한 산업 분야 및 적용 방법론에 대해 고찰함
Learn about various new industries and cases where metaverse services/content are being utilized, and reflect on newly applicable industries and application methodologies.
메타버스 기술 세미나
메타버스 플랫폼에 적용가능한 새로운 기술들에 대해 고찰
Reflect on new technologies applicable to the Metaverse platform
확률 및 통계론 (Advanced Probability and Statistics)
확률모델, 랜덤변수에 대한 기초 강의와 랜덤변수 변환과 조건, 그리고 마코브프로세스 등 확률과정의 수학적 정의 및 특성에 대해 학습한다. 아울러, 통계적 추정이론, 통계적 판별이론, 정보이론 등 빅데이터의 다양한 응용을 위한 수학적 기반에 대해 다룬다.
This course covers the mathematical fundamentals of probability and statistics theory including probabilistic models, multiple random variables, function of random variables, and random processes with special focus on discrete Markov chains. In addition, it also covers the advanced topics such as statistical estimation theory, statistical decision theory, and information theory.
연구윤리 및 논문작성(Research Ethics & Technical Writing)
논문 작성 방법 및 연구 윤리에 대해서 다룬다.
This course introduce how to write down the research paper and what is research ethics.
인지심리학 (Cognitive Psychology)
후마니타스 융합교육의 기초 지식과 AI 및 SW의 기반이 되는 인지 심리 지식을 습득한다.
This course acquire basic knowledge of humanitas convergence education and cognitive psychological knowledge which is the basis of AI and SW.
게이미피케이션기획 (Gamification Planning)
메타버스 콘텐츠 및 서비스의 지속적인 활용을 위한 게이미피케이션 설계 방법론에 대해 학습하고 실습을 진행함
Learn and practice gamification design methodologies for sustained utilization of metaverse content and services.
디지털미디어연구 (Digital Media Studies)
본 수업은 디지털 미디어를 중심으로 기술과 영상문화 간의 긴밀한 관계를 살펴보고 기술 기반 사회의 발전에 대해 고찰함. 수강생들은 디지털 미디어가 이미지 제작 기술, 플랫폼 생태계, 트랜스미디어 네트워크, 실감형 미디어, 그리고 메타버스에 어떤 영향을 주는지에 대해 학습
This course focuses on digital media, examining the intimate relationship between technology and visual culture and the development of a technology-based society. Students will learn how digital media affects image-making technologies, platform ecosystems, transmedia networks, immersive media, and the metaverse.
메타버스윤리학 (Metaverse Ethics)
인공지능이 초래한 포스트휴먼의 문제를 철학적인 관점에서 논의하고 향후 기술개발의 윤리 문제를 집중적으로 살펴봄. 수강생들은 기술철학 일반론과 윤리학의 기초를 이해하고, 이를 기술개발에 적용할 수 있을 것임
This course discusses the posthuman problem caused by artificial intelligence from a philosophical perspective and focuses on the ethical issues of future technology development. Students will be able to understand the basics of general philosophy and ethics of technology and apply them to technology development.
메타버스리터러시 (Metaverse Literacy)
고령자 기술수용모델을 기반으로 노인의 자립적인 생활 지원을 위한 메타버스기술 관련 활용능력인 Metaverse Literacy를 높이기 위한 다양한 기술분야별 Literacy 연구동향에 대하여 학습하고, 노인들의 개인적인 기술활용과 돌봄수혜자 뿐 아니라 돌봄종사자를 위한 Literacy를 높일 수 있는 프로그램 및 정책 등을 소개함
Based on the elderly technology acceptance model, students will learn about literacy research trends in various technology fields to increase metaverse literacy, which is the ability to use metaverse technologies to support independent living for the elderly, and introduce programs and policies that can increase literacy for the elderly’s personal use of technology and for care recipients as well as care workers.
아바타행동심리 (Avatar Behavioral Psychology)
메타버스 공간에서 아바타의 행동과 인간의 상호작용에 대해 탐색하는 과목으로, 인간-아바타, 아바타-아바타의 사회적 상호작용과 그에 따른 가상세계에서 사회심리적 현상을 이해하며, 문제점을 파악하고 해결할 수 있음
This course explores the behavior of avatars and human interaction in the metaverse space, enabling students to understand the social interaction of human-avatar and avatar-avatar and the resulting social psychological phenomena in the virtual world, and to identify and solve problems.
메타버스창의연구프로젝트 (Metaverse Creative Research Project)
다양한 메타버스 응용확산 분야 중 하나를 선택하여, 실천적 문제 해결 및 논문작성이 가능한 수준의 연구 주제를 선정하여 진행하는 수업임(매 학기 개설)
A class that selects a research topic from one of the various fields of metaverse application and diffusion, and proceeds with practical problem solving and thesis writing (held every semester).
메타버스심화연구프로젝트 (Metaverse Deepening Research Project)
다양한 메타버스 응용확산 분야 중 하나를 선택하여, 실천적 문제 해결 및 국제 우수학회의 논문작성이 가능한 수준의 심화 연구 주제를 선정하여 진행하는 수업임(매 학기 개설)
A class that selects and conducts advanced research topics in one of the various metaverse application diffusion fields to solve practical problems and write papers for international conferences of excellence (offered every semester).
운영체제 특론
스케줄링, 자원할당, 동기화/비동기화, 병행프로그래밍, 교착상태, 메모리관리, 가상메모리 관리 등의 고급 운영체제 개념에 대하여 학습함
The course is designed to provide students with latest research and development trends in the area of Computing and especially in the area of Context-aware Computing. This is important to announce, so students must know this before registering the course.
클라우드 컴퓨팅
클라우드보안, 클라우드네트워크, 클라우드스케쥴링 등에 대해 다룸으로써 전반적인 클라우드컴퓨팅 기술을 학습함
This lecture is specially designed for Cloud computing, which is emerging technology to the business as a new paradigm of IT infrastructure. It consists of many interesting factors regarding Cloud such as security in Cloud, Network in Cloud, Science Cloud, Scheduling in Cloud, Load Distribution in Cloud, Fault tolerance in Cloud, and Data & Storage Handling, and Market Based Cloud.
컴퓨터네트워킹 특론
차세대 멀티미디어 서비스 지원 기술, 코어/분배/액세스 네트워크에서의 스트리밍 전송 기술, 네트워크 시스템 아키텍쳐 요구 및 고려 사항을 강의함
This course introduces next generation service support technology, stream technology in core/distribution/access network to support high quality/high efficiency and system architecture requirement and considerations.